Τρίκαλα Άγιοι Απόστολοι Καρυές Λογγάκι Περδικορράχη Ριζαρειό Σωτήρα Φλαμούλι Ελάτη Άγιος Γεώργιος Βλατανέοι Βλάχα Λιπιότα Ξυλοχώρι Άγιος Νικόλαος Αθαμανία Βροντερό Γαρδίκι Παλαιοχώρι Δέση Βακάρι Φορτώσι Δροσοχώρι Καλόγηροι Νεραϊδοχώρι Περτούλι Πύρρα Βασιλική Άγιοι Θεόδωροι Θεόπετρα Περιστέρα Λυγαριά Γόμφοι Δροσερόν Μουριά Παλαιομονάστηρο Πηγή Μεγαλοχώρι Λόγγος Πατουλιά Χρυσαυγή Καλαμπάκα Αγία Παρασκευή Βιτουμάς Αύρα Νέα Ζωή Βλαχάβα Διάβα Κορομηλιά Καστράκι Κρύα Βρύση Τριφύλλια Μεγάλη Κερασέα Μουργκάνη Ορθοβούνι Σαρακήνα Βαλτινό Δενδροχώρι Εξάλοφος Ματσουκιώτικα Κάτω Ελάτη Αμμουδιά Μέλιγος Μεσιακά Φωτάδα Καστανιά Μηλότοπος Αμάραντο Ελάφι Αμπελοχώρι Καλομοίρα Ματονέρι Κλεινό Αμπέλια Μπάσια Χρύσινο Αηδόνα Γλυκομηλιά Καλογριανή Παλαιοχώρι Χρυσομηλιά Πρίνος Ανταλλάξιμα Γενέσι Γοργογύρι Δίλοφο Ξυλοπάροικο Κόρη Πρόδρομος Παναγία Κουτσούφλιανη Κορυδαλλός Μαλακάσι Πεύκη Τρυγώνα Ανάληψη Μεγάλα Καλύβια Αγία Κυριακή Γλίνος Οιχαλία Γεωργανάδες Κλοκοτός Κρήνη Πετρωτό Παλαιόπυργος Κοκκόνα Αγρελιά Αρδάνι Ζηλευτή Κουμαριά Κρηνίτσα Λιόπρασο Λαγκαδιά Ρίζωμα Ελληνόκαστρο Πλάτανος Ράξα Χαϊδεμένη Σπαθάδες Άγιος Νικόλαος Ταξιάρχες Νομή Πετρόπορος Σερβωτά Φανερωμένη Φήκη Δροσοπηγή Ελευθεροχώρι Παραπόταμος Βαλαμάνδρι Λιλή Πιάλεια Φιλύρα Πύλη Άγιος Βησσαρίων Άγιος Προκόπιος Κοτρώνιον Λογγιές Κάτω Παλαιοκαρυά Άνω Παλαιοκαρυά Μέση Παλαιοκαρυά Πετροχώρι Ροποτό Άγιος Δημήτριος Άγιος Ιωάννης Λογγιές Παναγία Πολυθέα Τσεκούρα Στουρναραίικα Άγιος Κωνσταντίνος Ισιώματα Καλλιθέα Καρυές Καστανιά Παλαιοχώρι Ψάρρο Βαθύρρευμα Βαλκάνο Ζωγραφαίικα Παναγιωταίικα Λιβαδοχώρι Μεσοχώρα Εξοχή Σπίτια Μοσχόφυτο Λεπτοκαρυά Ορεινή Πλατανάκια [ 47 ] Νέα Πεύκη Παράμερο Πολυνέρι Παναγία Κονισκός Καλοχώρι Γερακάρι Καλλιθέα Λογγά Μαυρέλι Αχελινάδα Φλαμπουρέσι Αγία Τριάδα Φωτεινό Κεφαλόβρυσο Διαλεκτό Διπόταμος Ρόγκια Μέγα Κεφαλόβρυσο Μεγάρχη Καλονέρι Ουρανός Φαρκαδών Αχλαδοχώρι Γριζάνο Διάσελλο Ζάρκος Κεραμίδι Παναγίτσα Πηνειάς Ασπροκκλησιά Κερασούλα Ψήλωμα Αγιόφυλλο Αγναντιά Σταγιάδες Αχλαδέα Θεοτόκος Γάβρος Άγιος Δημήτριος Κακοπλεύρι Ξηρόκαμπος Οξύνεια Μύκανη Σκεπάρι Καλλιρρόη Αγία Παρασκευή Ανθούσαν Κατάφυτo Μηλιά Κρανιά Δολιανά Κονάκια Πολυθέα Στεφάνι Χαλίκι Μυρόφυλλο Άγιος Γεώργιος Γκολφάρι Γλίστρα Καραβδαίικα Μπουρνιάς Πύργος Φτέρη Νεράιδα Λαφίνα Αρματολικό Γούρνες Γράβος Λεφαίικα Σκλήθρα Παχτούρι Αετός Κορυφή

Πώς ήταν η εβραϊκή κοινότητα των Τρικάλων το 1497

Από πότε υπήρχε στα Τρίκαλα η εβραϊκή κοινότητα;Ποια είναι η εικόνα της;
Σε αυτό το ερώτημα απαντά ο Γαλλορουμάνος Οθωμανολόγος NICOARA BELDICEANU,καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Σορβόννης.Σε μία μελέτη του,την οποία μετέφρασε η φιλόλογος Σοφία Παναγιώτου και δημοσιεύθηκε στον 26ο τόμο του περιοδικού «Θεσσαλικό Ημερολόγιο»,αναφέρει πως το 1971 βρέθηκε σε ένα απογραφικό κατάστιχο,το οποίο φυλάσσεται στα Αρχεία του Προεδρικού Συμβουλίου στην Κωνσταντινούπολη,ένα απόσπασμα αναφερόμενο στην φορολογική κατάσταση της εβραϊκής κοινότητας των Τρικάλων.Το απόσπασμα αυτό παρέχει,επιπλέον,πληροφορίες για την φύση ενός φόρου,της ισπέντζε,που εισέπραττε η οθωμανική διοίκηση,από τους μη Μουσουλμάνους γεωργούς.Το κείμενο βρίσκεται καταχωρισμένο στο λεπτομερειακό κατάστιχο (mufassal defteri) της Θεσσαλίας, το οποίο έχει τον αριθμό ταξινόμησης Tapu ve Tahrir αρ. 36.
Το κατάστιχο αυτό συντάχθηκε από τον απογραφέα Αλή ίμπν Χουσεϊν και από τον γραμματέα του Μουσταφά ίμπν Γιουσούφ,με διαταγή του σουλτάνου Μπαγιεζίτ Β" (1481 - 1512).
Οι διαστάσεις του κατάστιχου είναι 46 χ 16 εκ. και έχει 1326 σελίδες,ενώ άλλες 5 δεν είναι αριθμημένες.Στις σελίδες 1-6 βρίσκουμε πολλούς κανονισμούς σχετικούς με τα Τρίκαλα,τη Λάρισα και τα Φάρσαλα.
Με βάση το απόσπασμα του απογραφικού κατάστιχου μπορούμε να θεωρήσουμε ως δεδομένο μόνο ότι οι Εβραίοι μετανάστες βρίσκονταν στα Τρίκαλα στο χρονικό διάστημα ανάμεσα στην απογραφή του 1455 και στις 12.7.1497,χρονολογία του κειμένου που βρίσκεται στο κατάστιχο Tapu ve Tahrir αρ. 36 (σελ. 139).
Είναι πιθανό,αναφέρει ο Γάλλορουμάνος Οθωμανολόγος οι Εβραίοι να είχαν εγκατασταθεί στα Τρίκαλα μερικά χρόνια πριν από το 1497 και μετά να απέσπασαν από την Πύλη ένα ή περισσότερα φιρμάνια,(σουλτανικά διατάγματα) τα οποία προσδιόριζαν την φορολογική κατάσταση τους.
Τείνουμε,αναφέρει ακόμα ο ερευνητής να θεωρήσουμε ως μετανάστες αυτήν την ομάδα ανθρώπων,που έφτασαν από την Ισπανία,μετά την δημοσίευση του διατάγματος απέλασης των Εβραίων,από τον καθολικό βασιλιά της Ισπανίας Φερδινάνδο και την Ισαβέλα της Καστίλης,στις 31.3.1492.Δύο στοιχεία,όμως,μας κάνουν να διστάζουμε.Στο κατάστιχο δεν γίνεται καμία μνεία σχετικώς με την προέλευση των Εβραίων των Τρικάλων,ενώ ένα κατάστιχο της απογραφής του έτουςτης εγήρας 926(1519 / 1520) αναφέρει π.χ. με ακρίβεια ότι η εβραϊκή κοινότητα της Valona ήταν «πορτογαλλικής» προέλευσης.
Επιπλέον,ένα μέλος της κοινότητας ονομάζεται Αρσλάν,όνομα ασυνήθιστο,τουλάχιστο, για έναν Ισπανό μετανάστη.Μπορεί, όμως,να πρόκειται για ένα προσωνύμιο αποκτημένο σε οθωμανική περιοχή.Πάντως η μέχρι τώρα έρευνα δεν μας επιτρέπει να απαντήσουμε σε αυτήν την ερώτηση, διαπιστώνει ο Γαλλορουμάνος ερευνητής.
Φαίνεται ότι ο Μπαγιεζίτ Β΄ διέκειτο ευνοϊκώς προς την εβραϊκή κοινότητα αφού,τόσο ο ίδιος όσο και ο πατέρας του,προέβησαν σε «μεταφυτεύσεις» πληθυσμών με βάση ένα σχέδιο για την ενίσχυση της οικονομικής ζωής των πόλεων της αυτοκρατορίας.
Το 1506 η εβραϊκή κοινότητα των Τρικάλων αριθμούσε 19 οικογένειες,90 περίπου άτομα.Τα μέλη της ασχολούνταν με το εμπόριο και ασκούσαν κάποια χειρωνακτικά επαγγέλματα,όπως π.χ. του σιδερά. Είναι δυνατόν κάποιοι Εβραίοι να εκμεταλλεύονταν,επίσης,ταβέρνες ή να ήταν κατασκευαστές λαμπών,σαπουνάδες,βαφείς, και γενικά να ασχολούνταν με επιχειρήσεις αυτού του είδους,καθώς τέτοιες υπήρχαν μέσα σε πολλές αστικές συναθροίσεις μιας κάποιας σημασίας.
Επίσης αναφέρεται πως,κάποια άτομα της εβραϊκής κοινότητας ταξίδευαν μέσα στην αυτοκρατορία, ίσως και στο εξωτερικό,για τις ανάγκες του εμπορίου τους.
Αντιθέτως,κανένα μέλος της κοινότητας δεν ασχολούνταν με την γεωργία.Από αυτό προκύπτει ότι τα μέλη της κοινότητας ήταν συγχρόνως μικρέμποροι,τεχνίτες και, επίσης,έμποροι,που δεν περιόριζαν τη δράση τους στα Τρίκαλα.Υπογραμμίζεται,τέλος,ότι οι Εβραίοι των Τρικάλων είχαν στην κατοχή τους χρήματα.Όφειλαν να διαθέτουν τα μέσα και την πίστωση ώστε να μπορούν να ανοίγουν τα καταστήματα ή τα εργαστήριά τους.Ενδιαφέρον έχει η προέλευση των οικονομικών πηγών τους καθώς και η σπουδαιότητά τους.
Το 1506 στα Τρίκαλα,πρωτεύουσα του σαντζακίου της Θεσσαλίας,υπήρχαν 260 πλήρεις Οθωμανικές οικογένειες και άλλες 26 χηρών,καθώς και 318 πλήρεις ελληνικές οικογένειες,38 χηρών 24 άγαμοι και 19 εβραϊκές οικογένειες.
Συνολικά δηλ. ο πληθυσμός των Τρικάλων ανερχόταν σε 3.100 περίπου άτομα.
Από την φορολογική άποψη οι Εβραίοι ήταν υποχρεωμένοι να καταβάλλουν μόνο τον κεφαλικό φόρο (χαράτσι) και τον φόρο του μονοπωλίου πάνω στο κρασί (κρασιάτικο).
Τέλος,οι Εβραίοι των Τρικάλων απολάμβαναν,σε σχέση με τους Έλληνες,ένα σημαντικό προνόμιο:οι γιοι τους δεν στρατολογούνταν για το σώμα των γενιτσάρων (παιδομάζωμα).
Σημειωτέον ότι το προνόμιο αυτό δεν το απολάμβαναν μόνο οι Εβραίοι της πρωτεύουσας της Θεσσαλίας.Ένα φιρμάνι,το οποίο περιείχε παρόμοιες διατάξεις με αυτές του κειμένου, του οποίου δίνεται η μετάφραση,βρίσκεται σε ένα λεπτομερειακό απογραφικό κατάστιχο της Εύβοιας.