Οι θεσσαλικοί χοροί είναι αδικημένοι από τα χορευτικά συγκροτήματα.Σπάνια βλέπουμε ομάδες να παρουσιάζουν χορούς από τη Θεσσαλία (εκτός κάποιων εξεραίσεων) και τα λίγα που έχουμε δει είναι τα πιο γνωστά.
Ίσως από αγνοία άλλων,ίσως επειδή η περιοχή έχει αργούς, ως επί το πλείστον,χορούς και δεν προσφέρουν θέαμα,ίσως επειδή το τραγούδι είναι απαραίτητο για να παρουσιαστούν.
Κάνουμε μια προσπάθεια να παρουσιάσουμε κάποιους απ αυτούς τους χορούς με την ελπίδα κάποιοι από εσάς να τους γνωρίσουν καλυτέρα.
Αρβανιτοβλάχικο
Ο Αρβανιτοβλάχικος χορεύεται συνήθως ελεύθερα από άνδρες και γυναίκες και στη συνέχεια σχηματίζουν ζευγάρια.Η κίνηση των χεριών στους άνδρες είναι ελεύθερη,φέρνοντας πάντα μπροστά ίδιο χέρι και πόδι,ή έχουν τα χέρια τους πιασμένα στη μεσολαβή.Όταν γίνονται ζευγάρια,η γυναίκα βρίσκεται από την εσωτερική πλευρά του κύκλου.
Οι χορευτές πιάνονται με τα χέρια λυγισμένα στο ύψος του κεφαλιού,ενώ τα εξωτερικά τους χέρια,αριστερό για τη γυναίκα και δεξί για τον άντρα,βρίσκονται στη μεσολαβή και ελεύθερα ψηλά αντίστοιχα.Το χορευτικό μοτίβο του χορού αποτελείται από δύο τεσσάρια,εκ των οποίων το πρώτο αρχίζει με το αριστερό και το δεύτερο από το δεξί.
Μπεράτι
Οι χορευτές άνδρες και γυναίκες κινούνται ελεύθερα στο χώρο κάνοντας ποικιλία κινήσεων.Δεν έχει καθορισμένο σχήμα και διακρίνεται για την ελευθερία και την μεγάλη ποικιλία των βημάτων του.Ο χορευτής έχει το περιθώριο να αυτοσχεδιάσει με καθίσματα, στροφές, χτυπήματα κλπ. Μπεράτι υπάρχει και στην Ήπειρο και στη Μακεδονία αλλά με διαφορετικό ρυθμό και μελωδία άρα διαφορετικός χορός.Την ονομασία του προφανώς την πηρέ από το χωριό Μπεράτι της Ηπείρου και από τραγούδια όπως "πέρα-πέρα στο Μπεράτι κάθονταν πεντ-έξι βλάχοι".
Είναι ο πιο γνωστός χορός σε όλη την Θεσσαλία.
Καγκέλι
Χορεύεται στη Θεσσαλία και στην Ήπειρο από άνδρες και γυναίκες.Είναι χορός της Ανατολικής Ρούμελης.Το καγκέλι αρχίζει με ρυθμό καλαματιανού σε αργό τέμπο και στη συνέχεια εξελίσσεται πιο γρήγορα και χορεύεται με ταχύτερο ρυθμό.Είναι ο χορός που χορεύουν οι βλάχοι και οι τσελιγκάδες.
Σβαρνιάρα
Αν και είναι χορός που αντιπροσωπεύει ένα κομμάτι των πεδινών του νομού Τρικάλων και Καρδίτσας,είναι ο χορός που αγαπήθηκε και υιοθετήθηκε και από άλλες ομάδες ανθρώπων.Είναι στρωτός στα δυο με βήματα σβαρνιστα γι αυτό και η ονομασία.
Τσάμικος
Πανελλήνιος χορός αλλά κάθε περιοχή τον χορεύει με διαφορετικό τρόπο.Βέβαια πολύ σωστά σημειώνουν κάποιοι πως αφού τον χορό αυτόν δεν τον συναντάμε στην νησιωτική Ελλάδα κακώς τον χαρακτηρίζουμε πανελλήνιο.Το όνομά του το πήρε από χορό που χόρευαν στην Τσαμουριά,σημερινή Θεσπρωτία.
Συρτός στα τρία
Ο πιο γνωστός και δημοφιλής χορός που χορεύεται σε όλη την Ελλάδα χορεύεται και στην περιοχή αλλά με τοπικά τραγούδια.Ο ρυθμός του είναι τρίσημος αλλά μπορεί να τον συναντήσουμε και σε τετράσημο.
Ίσως από αγνοία άλλων,ίσως επειδή η περιοχή έχει αργούς, ως επί το πλείστον,χορούς και δεν προσφέρουν θέαμα,ίσως επειδή το τραγούδι είναι απαραίτητο για να παρουσιαστούν.
Κάνουμε μια προσπάθεια να παρουσιάσουμε κάποιους απ αυτούς τους χορούς με την ελπίδα κάποιοι από εσάς να τους γνωρίσουν καλυτέρα.
Αρβανιτοβλάχικο
Ο Αρβανιτοβλάχικος χορεύεται συνήθως ελεύθερα από άνδρες και γυναίκες και στη συνέχεια σχηματίζουν ζευγάρια.Η κίνηση των χεριών στους άνδρες είναι ελεύθερη,φέρνοντας πάντα μπροστά ίδιο χέρι και πόδι,ή έχουν τα χέρια τους πιασμένα στη μεσολαβή.Όταν γίνονται ζευγάρια,η γυναίκα βρίσκεται από την εσωτερική πλευρά του κύκλου.
Οι χορευτές πιάνονται με τα χέρια λυγισμένα στο ύψος του κεφαλιού,ενώ τα εξωτερικά τους χέρια,αριστερό για τη γυναίκα και δεξί για τον άντρα,βρίσκονται στη μεσολαβή και ελεύθερα ψηλά αντίστοιχα.Το χορευτικό μοτίβο του χορού αποτελείται από δύο τεσσάρια,εκ των οποίων το πρώτο αρχίζει με το αριστερό και το δεύτερο από το δεξί.
Μπεράτι
Οι χορευτές άνδρες και γυναίκες κινούνται ελεύθερα στο χώρο κάνοντας ποικιλία κινήσεων.Δεν έχει καθορισμένο σχήμα και διακρίνεται για την ελευθερία και την μεγάλη ποικιλία των βημάτων του.Ο χορευτής έχει το περιθώριο να αυτοσχεδιάσει με καθίσματα, στροφές, χτυπήματα κλπ. Μπεράτι υπάρχει και στην Ήπειρο και στη Μακεδονία αλλά με διαφορετικό ρυθμό και μελωδία άρα διαφορετικός χορός.Την ονομασία του προφανώς την πηρέ από το χωριό Μπεράτι της Ηπείρου και από τραγούδια όπως "πέρα-πέρα στο Μπεράτι κάθονταν πεντ-έξι βλάχοι".
Είναι ο πιο γνωστός χορός σε όλη την Θεσσαλία.
Καγκέλι
Χορεύεται στη Θεσσαλία και στην Ήπειρο από άνδρες και γυναίκες.Είναι χορός της Ανατολικής Ρούμελης.Το καγκέλι αρχίζει με ρυθμό καλαματιανού σε αργό τέμπο και στη συνέχεια εξελίσσεται πιο γρήγορα και χορεύεται με ταχύτερο ρυθμό.Είναι ο χορός που χορεύουν οι βλάχοι και οι τσελιγκάδες.
Σβαρνιάρα
Αν και είναι χορός που αντιπροσωπεύει ένα κομμάτι των πεδινών του νομού Τρικάλων και Καρδίτσας,είναι ο χορός που αγαπήθηκε και υιοθετήθηκε και από άλλες ομάδες ανθρώπων.Είναι στρωτός στα δυο με βήματα σβαρνιστα γι αυτό και η ονομασία.
Τσάμικος
Πανελλήνιος χορός αλλά κάθε περιοχή τον χορεύει με διαφορετικό τρόπο.Βέβαια πολύ σωστά σημειώνουν κάποιοι πως αφού τον χορό αυτόν δεν τον συναντάμε στην νησιωτική Ελλάδα κακώς τον χαρακτηρίζουμε πανελλήνιο.Το όνομά του το πήρε από χορό που χόρευαν στην Τσαμουριά,σημερινή Θεσπρωτία.
Συρτός στα τρία
Ο πιο γνωστός και δημοφιλής χορός που χορεύεται σε όλη την Ελλάδα χορεύεται και στην περιοχή αλλά με τοπικά τραγούδια.Ο ρυθμός του είναι τρίσημος αλλά μπορεί να τον συναντήσουμε και σε τετράσημο.