Τρίκαλα Άγιοι Απόστολοι Καρυές Λογγάκι Περδικορράχη Ριζαρειό Σωτήρα Φλαμούλι Ελάτη Άγιος Γεώργιος Βλατανέοι Βλάχα Λιπιότα Ξυλοχώρι Άγιος Νικόλαος Αθαμανία Βροντερό Γαρδίκι Παλαιοχώρι Δέση Βακάρι Φορτώσι Δροσοχώρι Καλόγηροι Νεραϊδοχώρι Περτούλι Πύρρα Βασιλική Άγιοι Θεόδωροι Θεόπετρα Περιστέρα Λυγαριά Γόμφοι Δροσερόν Μουριά Παλαιομονάστηρο Πηγή Μεγαλοχώρι Λόγγος Πατουλιά Χρυσαυγή Καλαμπάκα Αγία Παρασκευή Βιτουμάς Αύρα Νέα Ζωή Βλαχάβα Διάβα Κορομηλιά Καστράκι Κρύα Βρύση Τριφύλλια Μεγάλη Κερασέα Μουργκάνη Ορθοβούνι Σαρακήνα Βαλτινό Δενδροχώρι Εξάλοφος Ματσουκιώτικα Κάτω Ελάτη Αμμουδιά Μέλιγος Μεσιακά Φωτάδα Καστανιά Μηλότοπος Αμάραντο Ελάφι Αμπελοχώρι Καλομοίρα Ματονέρι Κλεινό Αμπέλια Μπάσια Χρύσινο Αηδόνα Γλυκομηλιά Καλογριανή Παλαιοχώρι Χρυσομηλιά Πρίνος Ανταλλάξιμα Γενέσι Γοργογύρι Δίλοφο Ξυλοπάροικο Κόρη Πρόδρομος Παναγία Κουτσούφλιανη Κορυδαλλός Μαλακάσι Πεύκη Τρυγώνα Ανάληψη Μεγάλα Καλύβια Αγία Κυριακή Γλίνος Οιχαλία Γεωργανάδες Κλοκοτός Κρήνη Πετρωτό Παλαιόπυργος Κοκκόνα Αγρελιά Αρδάνι Ζηλευτή Κουμαριά Κρηνίτσα Λιόπρασο Λαγκαδιά Ρίζωμα Ελληνόκαστρο Πλάτανος Ράξα Χαϊδεμένη Σπαθάδες Άγιος Νικόλαος Ταξιάρχες Νομή Πετρόπορος Σερβωτά Φανερωμένη Φήκη Δροσοπηγή Ελευθεροχώρι Παραπόταμος Βαλαμάνδρι Λιλή Πιάλεια Φιλύρα Πύλη Άγιος Βησσαρίων Άγιος Προκόπιος Κοτρώνιον Λογγιές Κάτω Παλαιοκαρυά Άνω Παλαιοκαρυά Μέση Παλαιοκαρυά Πετροχώρι Ροποτό Άγιος Δημήτριος Άγιος Ιωάννης Λογγιές Παναγία Πολυθέα Τσεκούρα Στουρναραίικα Άγιος Κωνσταντίνος Ισιώματα Καλλιθέα Καρυές Καστανιά Παλαιοχώρι Ψάρρο Βαθύρρευμα Βαλκάνο Ζωγραφαίικα Παναγιωταίικα Λιβαδοχώρι Μεσοχώρα Εξοχή Σπίτια Μοσχόφυτο Λεπτοκαρυά Ορεινή Πλατανάκια [ 47 ] Νέα Πεύκη Παράμερο Πολυνέρι Παναγία Κονισκός Καλοχώρι Γερακάρι Καλλιθέα Λογγά Μαυρέλι Αχελινάδα Φλαμπουρέσι Αγία Τριάδα Φωτεινό Κεφαλόβρυσο Διαλεκτό Διπόταμος Ρόγκια Μέγα Κεφαλόβρυσο Μεγάρχη Καλονέρι Ουρανός Φαρκαδών Αχλαδοχώρι Γριζάνο Διάσελλο Ζάρκος Κεραμίδι Παναγίτσα Πηνειάς Ασπροκκλησιά Κερασούλα Ψήλωμα Αγιόφυλλο Αγναντιά Σταγιάδες Αχλαδέα Θεοτόκος Γάβρος Άγιος Δημήτριος Κακοπλεύρι Ξηρόκαμπος Οξύνεια Μύκανη Σκεπάρι Καλλιρρόη Αγία Παρασκευή Ανθούσαν Κατάφυτo Μηλιά Κρανιά Δολιανά Κονάκια Πολυθέα Στεφάνι Χαλίκι Μυρόφυλλο Άγιος Γεώργιος Γκολφάρι Γλίστρα Καραβδαίικα Μπουρνιάς Πύργος Φτέρη Νεράιδα Λαφίνα Αρματολικό Γούρνες Γράβος Λεφαίικα Σκλήθρα Παχτούρι Αετός Κορυφή

Οδοιπορικό στα σιδερένια γεφύρια των Τρικάλων

Ο νομός Τρικάλων είναι προικισμένος με μικρά και μεγάλα,διάφορα γεφύρια,ενώ στην εξέλιξη της τεχνολογίας ήρθαν να προστεθούν μεταπολεμικά και οι στρατιωτικές μπέλεϊ,που τις συναντάμε σήμερα στον ορεινό όγκο της Πίνδου.
Για τα σιδερένια γεφύρια του νομού Τρικάλων,ειδική αναφορά κάνει,μέσα από στοιχεία πολυετούς εργασίας,ο ερευνητής και συγγραφέας,Νεκτάριος Κατσόγιαννος,σε έκδοση που κυκλοφόρησε,με την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος "Λέων. Κ. Μακρή-Ιατρού".
Στη Θεσσαλία,σύμφωνα με όσα αναφέρει ο ερευνητής,οι πρώτες σιδερένιες γέφυρες έγιναν λίγα χρόνια μετά την απελευθέρωση (1881),με την κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου,στη δεκαετία του 1880-1890.Από τις οδικές, πρώτη είναι η κεντρική της πόλης των Τρικάλων με χρόνο κατασκευής στα μέσα,περίπου, της δεκαετίας του 1880-1890.Σήμερα, έχουν αντικατασταθεί από οπλισμένο σκυρόδεμα.
Τέτοιου είδους γέφυρες,από χάλυβα,χάρη στην ελαστικότητα που έχει το υλικό αυτό,μπορούσαν να δεχθούν και τάσεις εφελκυσμού,πράγμα που ο χυτοσίδηρος δεν το είχε.Βάσει των πολύτιμων αυτών ιδιοτήτων του νέου υλικού,άρχισαν να κατασκευάζονται μεγάλοι σιδερένιοι δοκοί,δυνάμενοι να δεχθούν κάμψη και να χρησιμοποιηθούν επομένως ως δοκοί γεφυρών.
Τέτοια είναι η σιδηροδρομική γέφυρα του Αχλαδόκαμπου,μήκους 252 μ., στην οδό Κορίνθου-Τρίπολης, καθώς επίσης και η σιδηροδρομική γέφυρα του Ασωπού,μήκους 80μ.,στη γραμμή Πειραιά-Λάρισας.
Μεσοχώρα
Τον γεωγραφικό περίπατο στην περιοχή των Τρικάλων,ο ερευνητής τον ξεκινά με τις σιδηροδρομικές γέφυρες,οι οποίες κατασκευάσθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1880-1890.Την πρώτη μικρή γέφυρα,μετά τα όρια του νομού της Καρδίτσας,την συναντούμε νότια των Μεγ. Καλυβιών,εκεί όπου βρίσκεται το ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου.Αυτή γεφυρώνει το ρέμα (κανάλι) Κοτά,που έχει αφετηρία την περιοχή της Λαζαρίνας.Από αυτή σώζονται μόνο οι σιδηροδοκοί του καταστρώματος.
Παραπλήσια και πιο ψηλά κατασκευάσθηκε μια νέα τσιμεντένια,μήκους 32 μ. και πλάτους 6 μ. Μια δεύτερη,πολύ πιο μικρή,η οποία και αυτή είναι καινούρια,βρίσκεται δυτικά των Μεγ. Καλυβιών,περίπου ένα χιλιόμετρο από τη διασταύρωση του δρόμου Μεγ. Καλυβιών-Λαζαρίνας. Αυτή γεφυρώνει το μικρό ρέμα Ξυλάκι,που έχει αφετηρία τις περιοχές της Μουργιάς και των Γόμφων.
Αφήνοντας πίσω τα δυο μικρά γεφύρια,θα συναντήσουμε,έπειτα από απόσταση περίπου δύο χιλιομέτρων,τη μεγαλύτερη σε μήκος σιδηροδρομική γέφυρα του νομού Τρικάλων.Είναι αυτή του Δροσερού (Στεφανοσαίοι),η οποία γεφυρώνει τον Πηνειό ποταμό και το μήκος της ξεπερνά τα 1ΟΟ μ. Η σημερινή εικόνα της άλλοτε πανέμορφης γέφυρας,που είναι γνωστή στους περισσότερους από παλιά καρτ-ποστάλ και ταξίδια στην Αθήνα,είναι αποκαρδιωτική,σύμφωνα με τον ερευνητή.
Αφήνοντας πίσω,με θλίψη,το σκουριασμένο σκελετό της άλλοτε πανέμορφης γέφυρας του Δροσερού και με οδηγό τις ράγες,συνεχίζουμε το οδοιπορικό μας προς τα Τρίκαλα.Στα περίπου 600μ. συναντάμε τη μικρή γέφυρα του Κουμέρκη,μήκους 21,50 μ.,η οποία, μετά την κατασκευή της νέας,μετατράπηκε σε οδογέφυρα.
Αγία Μονή
Μετά τον Κουμέρκη και τη διασταύρωση με τον περιφερειακό δρόμο,η σιδηροδρομική γραμμή μπαίνει στο οικιστικό περιβάλλον της Αγίας Μονής και του Φλαμουλίου.Στο ύψος του σημερινού δημοτικού γκαράζ θα συναντήσουμε την εξίσου μικρή γέφυρα του Αγιαμονιώτη,μήκους 22,50 μ.,η οποία έχει μετατραπεί, επίσης, σε οδική γέφυρα.Στον παραπάνω χώρο,ως μόνο γνώριμο σημάδι παραμένουν τα δύο σιδερένια στηθαία της παλιάς γέφυρας,όπως και στον Κουμέρκη.Παλιές φωτογραφίες μας δίνουν την ευκαιρία να διαπιστώσουμε τη μεγάλη αλλαγή του περιβάλλοντος,ειδικά του χώρου που είναι ανατολικά του ναού της Ζωοδόχου Πηγής και του γεφυριού.
Αφήνοντας πίσω τον ανακαινισμένο σιδηροδρομικό σταθμό της Καλαμπάκας και ακολουθώντας τα χνάρια της άλλοτε υπό κατασκευή γραμμής Καλαμπάκας-Κοζάης-Βέροιας,θα συναντήσουμε την πρώτη,μετά την Καλαμπάκα,γέφυρα στον ποταμό Ίωνα.Το έργο της γραμμής αυτής ξεκίνησε την άνοιξη του 1927 και σταμάτησε το 1929 με το μεγάλο οικονομικό κραχ.Η γέφυρα αυτή ήταν,εκεί όπου σήμερα βρίσκεται η οδική Καλαμπάκας-Ιωαννίνων.
Στην πορεία προς Οξύνεια, θα συναντήσουμε στην τοποθεσία 18 στον "Τρανοπόταμο",την παλιά σιδηροδρομική γέφυρα.Το μήκος της είναι 32 μέτρα και το πλάτος της 5 μέτρα,φέρουσα εσωτερικά στα άκρα πεζοδρόμια,πλάτους 0,70 μέτρα.Και εδώ, σύμφωνα με τον ερευνητή, είναι εμφανής η φθορά.
Μετά τη γέφυρα και αφού προσπεράσουμε τον ερειπωμένο σταθμό της Οξύνειας,αντικρίζουμε ανατολικά έξι εγκαταλειμμένα τεράστια βάθρα μιας κελαδογέφυρας,όπου θα κατασκευαζόταν μια σιδηροδρομική γέφυρα.Προβάλλουν,όπως γράφει ο κ. Κατσόγιαννος,σαν απολιθωμένοι γίγαντες στο ομαλό τοπίο των Χασίων,απομεινάρια μιας άλλης τεχνολογικής εποχής.